ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΡΑΓΑΤΑΚΗΣ
9ος Διαγωνισμος συνθεσησ
“για βιολα – βιολα και πιανο”

Ένωσις Ελλήνων Μουσουργών: 9ος Διαγωνισμός Σύνθεσης “Δημήτρης Δραγατάκης”
H Ένωσις Eλλήνων Mουσουργών θέλοντας να τιμήσει τη μνήμη του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και μέλους της Δημήτρη Δραγατάκη προκυρήσσει σε συνεργασία με τον “Σύλλογο Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη” τον 9ο Διαγωνισμό Σύνθεσης Έργου για βιόλα ή βιόλα και πιάνο.
Για το ιστορικό του Διαγωνισμού μπορείτε να επισκεφθείτε:
Dragatakis’ Competition History
Εκτός από το πολύ σημαντικό συνθετικό έργο του, ο Δημήτρης Δραγατάκης αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής του στη διδασκαλία νέων συνθετών.
Με την προκήρυξη αυτή, η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών πιστεύει ότι συντείνει στη συνέχιση του έργου του Δασκάλου, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις εμπλουτισμού του ελληνικού ρεπερτορίου με καινούρια έργα.
Ο διαγωνισμός αφορά σε Έλληνες και Κύπριους συνθέτες/τριες γεννημένους/ες από 1.1.1986 και μετά.
Δημήτρης Δραγατάκης
Ο Δημήτρης Δραγατάκης κράτησε στα χέρια του ένα βιολί σε μικρή ηλικία. Το βιολί τον οδήγησε στη μουσική και η μουσική τον οδήγησε στην Αθήνα και το Εθνικό Ωδείο. Η μουσική άρθρωσε τη ζωή του και έντυσε με το νόημά της κάθε του πράξη και επιλογή ιδωμένη πίσω από τις τέσσερις χορδές. Κάθισε στο αναλόγιο της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής 21 χρόνια1 παίζοντας βιόλα. Από τα παιδικά χρόνια στην Ήπειρο και το πρώτο του βιολί, το αυτοσχέδιο βιολί από φύλλα καλαμποκιάς, μέχρι την παρτιτούρα του Κουαρτέτου αρ.7 για έγχορδα που κρατούσε στα χέρια του λίγες ώρες πριν φύγει από τη ζωή. Ο ήχος των εγχόρδων εξέφρασε όσο κανένας άλλος τις σκέψεις του Δημήτρη Δραγατάκη και η σειρά των Κουαρτέτων του για έγχορδα είναι το πλέον ολοκληρωμένο συνθετικό του πόνημα. Ο Δραγατάκης, αν και άρχισε να γράφει συστηματικά μουσική στην τέταρτη δεκαετία της ζωής του, υπήρξε πάντοτε συνθέτης. Ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτόν του «ον μηρυκαστικό». Συνέλεξε εμπειρία και γνώση, λόγια που δεν χωρούσαν σε λέξεις, εικόνες που δεν ταίριαζαν σε καμιά περιγραφή, μνήμες που θα γέμιζαν ακόμη μια ζωή.
Ο Δημήτρης Δραγατάκης υπήρξε παραγωγικότατος συνθέτης. Έγραψε μουσική για τα περισσότερα μουσικά είδη, με το συνολικό αριθμό των έργων του να υπερβαίνει τα 140. Οι πρώτες του συνθέσεις χρονολογούνται πριν το 1940 και οι τελευταίες το 2001, έτος θανάτου του. Το πρώτο του χρονολογημένο έργο Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.1, το 1957, είχε ήδη τη σφραγίδα της ωριμότητας. Το γεγονός ότι άρχισε να συνθέτει σε μεγάλη σχετικά ηλικία (40-42 ετών), αφού είχε ήδη κατασταλάξει σε μια στάση ζωής, συνέβαλε, επίσης, στο να διατηρήσει ακέραια την ελληνική του οντότητα μέσα στα πρωτοποριακά ρεύματα της εποχής. Από το 1958 ο Δραγατάκης δραστηριοποιείται πλέον έντονα ως συνθέτης και γράφει συστηματικά έργα, πολλά από τα οποία διακρίνονται σε Πανελλήνιους Διαγωνισμούς, και παρακολουθεί με κάθε δυνατό τρόπο (ραδιόφωνο, συναυλίες, διαλέξεις) τις συνθετικές τάσεις της εποχής του, προσεγγίζοντας σταδιακά τα σύγχρονα μουσικά ρεύματα.
Παρά την αρχική μαθητεία του με τους Λ. Ζώρα και Μ. Καλομοίρη, δεν ταυτίστηκε ποτέ με το ύφος της Εθνικής Μουσικής Σχολής· ψήγματα αυτού του ύφους εντοπίζονται μόνο σε κάποια από τα πρώτα έργα του. Αντίθετα, υπήρξε κυρίως ένας αυτοδίδακτος συνθέτης, καθώς οι επιδράσεις από τη μουσική του τόπου καταγωγής του, τα μουσικά ρεύματα της εποχής του (η μουσική πρωτοπορία των δεκαετιών του ’60 και του ’70) και κυρίως η προσωπική του αντίληψη για τη μουσική τέχνη διαμόρφωσαν ουσιαστικά τη δημιουργική του γλώσσα.
Η σημασία του έργου του Δραγατάκη είναι ωστόσο ανεξάρτητη από το ίδιο το πλήθος των έργων του ή τον αριθμό των διακρίσεων που έλαβε κατά τη διάρκεια της ζωής του. Η αποδοχή και η αναγνώριση που κέρδισε η μουσική του Δραγατάκη είναι κυρίως αλληλένδετη με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του δημιουργού της. Ο Δραγατάκης ήταν ένας δημιουργός σύγχρονος, που αφουγκραζόταν τα μηνύματα της εποχής του και τα εξέφραζε μέσα από τη μουσική του· επίσης ένας δημιουργός βαθιά Έλληνας, που ενέτασσε σταθερά την ελληνική μουσική παράδοση και ιδιαίτερα την ηπειρώτικη μέσα στο έργο του. Τέλος, υπήρξε ένας δημιουργός ανθρωπιστής, που ήθελε η τέχνη να προσεγγίζει το μέσο άνθρωπο και να μην απευθύνεται μόνο στους «ειδικούς».
Στοιχεία από τον ιστότοπο DIMITRIS DRAGATAKIS ARCHIVE: www.dimitrisdragatakis.com